Legionella kockázat hajókon és kompokon

A Legionella baktérium előfordulása gyakran olyan helyen jelenthet kockázatot, amire nem is gondolunk. Erre hozok ezen a héten egy példát, mégpedig hogy hajókon és egyéb vizi járműveken is számolni kell a Legionella jelentette egészségkockázatttal.

„A tengeri közlekedés fejlődésével megnőtt a legionellózis előfordulásának gyakorisága a hajók és egyéb vizi járművek utasai között. A vizi járműveken általában hasonló a környezet: zárt helyen sok nagyszámú ember fordul elő, a hajók vízhálózatában pedig könnyen szaporodik és él túl a Legionella baktérium, illetve a vizes rendszerek végpontjairól ki is kerül a gyakran zárt térbe megnövelve ezáltal az expozíció kockázatát.

Bár az utóbbi években a tengerjáró hajók építését már a Legionella kockázat figyelembevéttelével, azaz a legionellák elszaporodásának megakadályozásával számolva végezték, a kisebb hajók esetében – amelyek sok esetben régiek és nem megfelelő gépészeti kialakításúak – kevés, vagy sok esetben semmilyen figyelmet sem fordítottak a Legionella baktérium jelentette egészségkockázat csökkentésére.

Ezen vizsgálat célja a Legionella baktérium előfordulásának felmérése volt különböző kompok és hajók esetében annak érdekében, hogy a vizsgálat tapasztalatai felhasználhatóak legyenek a szabályozás kidolgozása esetén az ellenőrző mérések meghatározásához.

Összesen 10 kompot és 6 hajót vontak be a vizsgálatba, amelyek mind megfordultak Messina (Szicília, Olaszország) kikötőjében. A járműveken belüli számos kritikus ponton vettek víz- és levegőmintákat és végezték el a minták mennyiségi és minőségi Legionella vizsgálatát.

Legionella pneumophila 1-es szerotípusát (a megbetegedésekkel leggyakrabban összefüggésbe hozható Legionella típus – a szerk.) a 10 vizsgált komp közül 7 (70 %) és a hajók közül 3 (33 %) zuhanyzójából és vízcsapjaiból mutatták ki. A környezeti mintákból leggyakrabban izolálható L. pneumophila 2-14 szerocsoportot a kompok 80, a hajók 17 %-ából mutatták ki (8 komp és 1 hajó). A mintázott pezsgőmedencék, levegő- és jégminták negatívak voltak legionellára nézve.

Összefoglalva a vizsgálat során a szerzők megállapították, hogy a helyi kompok vizes rendszerei szennyezettebbek voltak Legionella baktériummal, mint a hajóká. Ebből adódóan sürgetőnek vélik ezen kisebb járművek esetében a kockázatcsökkentő intézkedések kidolgozását.”

Továbbra is fenntartom azt az általam gyakran hangoztatott véleményt, hogy a Legionella kockázatbecslés legfőbb és véleményem szerint talán legnehezebb lépése a kockázati közegek helyes meghatározása. Azt gondolom, ez a tudományos cikk erre egy remek példát hozott.

Az eredeti cikk:

Laganà P, Gambuzza ME, Delia S.: Legionella risk assessment in cruise ships and ferries. Ann Agric Environ Med. 2017 Jun 12;24(2):276-282. Epub 2017 Jun 12.

Szólj hozzá!